Sunday, 14 April 2019

Satu jam pertama selepas serangan jantung adalah masa yang cukup penting

Kisah ini adalah kisah benar seorang pesakit jantung.
Mungkin situasi ummi sekarang ni, maka ummi suka berkongsi cerita, meluahkan apa yang ummi lalui. Moga dengan doa dari semua pembaca dapat menyalurkan sedikit sebanyak semangat kepada ummi untuk melalui hidup dan kehidupan ini dengan lebih tabah, ceria dan semestinya sabar serta berserah kepada Allah.
Ingin ummi kongsikan pengalaman pertama yang ummi lalui ketika serangan jantung terjadi. Memang ummi tidak pun sedar akan simpton2 serangan jantung sehingga ummi mendapat serangan jantung itu pada pertengah tahun ini.




Sebenarnya sebelum ummi mendapat serangan jantung, ada dua pengamal perubatan telah memaklumkan ummi,bahawa ummi ada masalah jantung.Pengamal perubatan pertama,Pada bulan Februari 2009,melalui seorang pengamal perubatan alternatif, masa ummi buat pemeriksaan dan ujian menggunakan rambut dan darah dan dianalisa melalui alat khas berteknologi tinggi dan canggih, laporan yang dikeluarkan menyatakan status kesihatan jantung agak terganggu. Jantung ada masalah, tahap kesihatan hati kronik...
Pengamal perubatan kedua yang memaklumkan ummi ialah semasa ummi tinggal di wad HSAJB untuk jalani rawatan orthopedik pada bulan Mac 2009, sewaktu doktor itu mahu mengambil darah dari urat-urat tangan ummi. Doktor tu tegur, "kakak, dari kuku kakak ni, kakak macam ada masalah jantung, nanti dah keluar wad, kakak jalani pemeriksaan jantung, ya."

Namun, selepas sahaja balik rumah, ummi tidak pun ambik kisah dan buat tak kisah. Tak ada langsung masa tu ummi cuba nak cari maklumat atau info simpton-simpton serangan jantung, hinggalah ummi merasainya. Setelah melalui pengalaman serangan jantung, barulah ummi mencari maklumat, dan apa yang tertulis di bawah ini, sama dengan apa yang ummi rasai...
Bagaimana mengesan serangan jantung?

Kebanyakan serangan jantung terjadi secara perlahan-lahan. Ia menyebabkan ada pesakit yang tidak pasti, adakah mereka patut mendapatkan pertolongan atau tidak?
Namun umumnya, jika anda merasakan ketidakselesaan di bahagian dada (rasa tertekan, senak atau dipicit) yang berlangsung beberapa minit dan kerap berulang, dapatkan rawatan segera.
Selain itu anda mungkin merasa sakit di bahagian atas badan misalnya lengan, bahagian belakang, rahang atau perut. Ada kala rasa sakit itu disertai nafas pendek dan sakit dada.
Jika anda berhadapan dengan mereka yang diserang sakit jantung tiba-tiba, satu jam pertama selepas serangan jantung adalah masa yang cukup penting. Membantu mangsa dalam masa itu boleh menyelamatkan nyawa.

Terdapat pelbagai simptom masalah jantung. Justeru serangan jantung yang dialami oleh individu mungkin berbeza. Misalnya di kalangan pesakit wanita, mungkin mengalami rasa sakit di bahu berbanding lelaki yang rasa dada seakan remuk.
Ada kala, serangan jantung kali pertama boleh anda harungi. Namun, ada yang tidak bernasib baik, serangan jantung kali pertama menyebabkan kematian.
Justeru, jalani pemeriksaan kesihatan untuk mengetahui situasi semasa kesihatan anda dan mengamalkan gaya hidup sihat.

FAKTA: Simptom awal serangan jantung

# Rasa sakit di dada (senak, seakan dipicit/ditekan) selama dua minit atau lebih.
# Sakit di bahu, tengkuk, rahang, lengan atau bahagian belakang
# Pening, berpeluh, muntah, nafas pendek atau lemah.

Apa puncanya? Selalunya apabila seseorang itu terkena serangan jantung, mereka akan dikaitkan dengan amalan hidup seharian.
“Faktor risiko paling biasa adalah diabetes dan tekanan darah tinggi. Tetapi di kalangan orang muda, faktor atau punca masalah pembunuh senyap ini adalah disebabkan merokok, kolesterol yang tinggi, bekerja dalam suasana yang tertekan serta diet yang tidak seimbang,” katanya.
Adakah ummi berada di dalam lingkungan begini? Ummi bukan perokok atau hidup dilingkungi orang merokok, bukan pesakit diabetes, malah ummi selalu mengalami kurang gula dalam darah hingga menyebabkan 'hypo', bukan juga selalu mengalami tekanan darah tinggi. Ummi lebih kerap diserang tekanan darah rendah, hingga kadang-kadang selalu pitam kerana masalah tekanan darah rendah. Bila ujian darah menguji tahap kolestrol dijalankan, julatnya berada di paras normal.
Mahu dikatakan bekerja dalam suasana tertekan, jauh sekali kerana kerjaya yang ummi ceburi adalah kerjaya yang sangat membahagiakan hati, jiwa dan perasaan. Diet tidak seimbang? Tahun lepas sahaja, ummi berusaha mengurang berat badan dan berjaya mengurangkan hingga 15 kg dengan diet seimbangan. Namum serangan jantung tu nak kena, kenalha juga.

Jadi kesimpulannya, bila kita didatangi penyakit, tak payah kaji puncanya, anggap sahaja itu anugerah Allah untuk menguji keimanan kita, tanda kita dalam perhatianNYA dan kerana Kasih SayangNYA. Banyakkan doa, mohon jadi hamba yang redha di atas segala takdirNYA. Tak payah keluh kesah, ada usaha dan ikhtiar untuk mencari penawar dan rawatan. Semasa menajalni rawatan , perlu banyak bersabar...
Betapa banyak rahmat Allah, menahan sakit dalam kasih sayangNYA, berusaha mencari penawar, ada hikmahNYA,bersabar, berdoa dan bertawakal, ini semua adalah jalan-jalan untuk hampir kepadaNYA. Jadi jangan risau dan bimbang jika kita diberikan sakit dan kesakitan...
Dan ujian itu bukan untuk yang sakit sahaja, untuk orang yang bersama pesakit itu juga...
Tidak mengapa, ini hanya sekadar ujian Allah sahaja untuk melihat sejauh mana keimanan ku dan sesabar mana hati menghadapinya. Moga aku terus diberikan ketabahan , kekuatan dan kesabaran dalam melalui kehidupan ini. Ingat anak-anak ummi, bahawa hep B yang ada di dalam tubuh ummi bukan penyakit keturunan atau genetik. Usah merasa takut dan gentar akan penyakit ini.
Semoga kita semua di dalam Rahmat, kasih sayang dan lindungan Allah yang Maha Pengampun.

Diceritakan : Ummi Munaliza
kredit : MUD-Maghfirah


waktu emas bagi pesakit jantung : 
Di petik daripada utusan online . 

* Waktu Emas:

Ramai orang yang mati akibat serangan jantung boleh diselamatkan. Adalah penting untuk mengenali gejala-gejalanya dan bertindak segera kerana kebanyakan serangan jantung tidak membawa maut. Jika anda tahu kenapa serangan jantung berlaku, anda akan lebih bersedia dan dapat mengelakkan kematian.

Masa adalah faktor paling penting dalam serangan jantung dan tahap kerosakan otot jantung yang berlaku dalam jangka masa empat jam selepas serangan disenaraikan di bawah.

Jam 1 Ñ Waktu Emas: Nyata anda boleh diselamatkan jika anda bertindak dalam masa satu jam pertama, yang disifatkan sebagai Waktu emas, selepas serangan jantung. Matlamat anda ialah untuk sampai ke hospital dalam Waktu emas, untuk mengurangkan kerosakan kekal kepada jantung ke tahap minimum kerana otot jantung akan mula mati beberapa minit selepas serangan jantung. Jantung tidak menerima oksigen dan aliran darah kurang (iskemia) disebabkan oleh darah beku. Ini akan menyebabkan kerosakan otot jantung.

* Jam 2 Ñ Kerosakan Ringan: Dalam kawasan iskemia di mana otot jantung mati dari arah dalam ke luar.

* Jam 3 Ñ Kerosakan Sederhana: Jumlah kerosakan semakin bertambah.

* Jam 4 Ñ Kerosakan Terbesar: Otot yang mati memenuhi kawasan iskemia.


Kebanyakan orang menunggu lebih tiga jam sebelum meminta bantuan kerana mereka menyangka gejala-gejala yang dialami adalah disebabkan oleh masalah lain seperti tidak hadam, atau mungkin mereka tidak menyedarinya sama sekali, atau tidak mahu menerima kemungkinan serangan jantung, atau tidak mahu menyusahkan sesiapa.

Kesimpulannya , prihatinlah pada diri sendiri dan orang sekeliling kita apabila terkena serangan jantung , jangan abaikan setiap minit yang ada untuk menyelamatkan nyawa . Apabila ada diantara kita terkena serangan jantung bawalah bejumpa doktor segera.

Apa yang boleh di ikhtiarkan untuk pesakit jantung ialah VIVIX shaklee . Alhamdulillah sudah ramai yang ambil untuk ikhtiar .


Jom dengar apa kata Asyraf Muslim ni :) 



HANYA DENGAN SEBOTOL VIVIX INI, KITA MAMPU MENGUBAH MASA DEPAN KITA KEMBALI SIHAT .

Saya ingin membantu anda , hubungi sahaja saya di :- 


atau boleh membuat pembelian online dengan hanya satu klik di bawah :- 


https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=909356f33e0f20f0bc5737c086ed9234


 Jika pembelian online , sila hubungi saya untuk dapatkan pakej konsultasi dan tips menarik.




Anda mungkin meminati artikel
Tanda-tanda Awal Sakit Jantung dan Cara Atasinya
; Set Jantung Shaklee






CALL / SMS / WHASSAP : 017 305 3031
FANPAGE : butiksihatcomel
FACEBOOK : Aizah Azlem

- See more at: http://www.butiksihatcomel.com/2015/09/ashraf-muslim-mendedahkan-tips-tampil.html#sthash.sg5ebXho.dpuf

Cara Hilangkan Jeragat Yang Sangat Berkesan

Salam semua , di muka anda ada bintik-bintik ? serata ataupun setompok? itulah jeragat.jeragat ni membuatkan kulit kita jadi rosak, kusam, tidak bermaya.Jeragat sering terjadi pada wanita, tidak dinafikan lelaki juga ada alami jeragat tetapi nisbahnya hanya sedikit. Jeragat kadang-kadang menyebabkan anda kurang berkeyakinan untuk bersosial.




Punca Jeragat :-

  • Terlampau lama terdedah pada sinaran matahari
  • Pengunaan pil perancang
  • melakukan rawatan muka dan mengunakan kosmetik yang tidak sesuai
  • Ada sesetenghnya kerana keturunan.
Petua Tradisional :-

1. Sapukan kulit pisang berangan ke tempat jeragat, tunggu sehingga 5 minit dan basuh dengan air yang bersih

2. Gosokkan tempat jeragat dengan sireh muda yang telah di sejukan dalam peti ais semalaman.Dilakukan setiap pagi

3. Sapukan putih telur ke muka sehingga kering .

4. Sapukan hampas kelapa ketempat jeragat, biarkan selama 15 minit dan bersihkan dengna air yang bersih.

Untuk menghilangkan jeragat juga saya cadangkan anda mengambil vitamin semulajadi dari shaklee untuk sihat dari dalaman anda. 

Banyak pilihan dari shaklee mengikut bajet anda sendiri :) 

Setakat ini, ramai yang berpuas hati dengan pengambilan set Jeragat dari saya , jika anda berbajet lebih lebih bagus jika anda terus mengamalkan collagen powder untuk lebih berkesan dengan cepat . set jeragat dan collagen ini bukan sahaja untuk kecantikan luaran malah untuk kecantikan dalaman juga.berbaloi-baloi kan... 
contohnya set jeragat merangkumi banyak khasiat , GLA boleh membantu hormon anda supaya lebih stabil , selain itu untuk kesihatan dalaman lagi-lagi untuk wanita. Manakala ESP juga terlalu banyak kelebihan , tidak di nafikan ramai yang telah jatuh cinta dengan ESP shaklee , selain untuk kecantikan, ia juga boleh bantu untuk menurunkan berat badan , membekalkan tenaga sepanjang hari , selain itu membekalkan kita protein yang secukupnya.ESP boleh diambil tidak kira perempuan atau lelaki, hamil, menyusu ataupun tidak.

SET JERAGAT 
 

anda juga boleh memilih Collagen powder shaklee 




Dan kita boleh ambil set youth shaklee



Ya inilah skin care terhebat iaitu youth shaklee, Youth shaklee ini di kaji selama 8 tahun sebelum di keluarkan di pasaran tau. Telah di paternkan juga oleh pihak shaklee . youth skin care ini , adalah 100% daripada bahan semujadi tumbuh-tumbuhan . Selamat di pakai oleh semua jenis kulit dan juga untuk orang asia . 

youth shaklee telah direka khas untuk membantu pelbagai masalah kulit yang di alami. Jangan terkejut bila kita pakai youth kulit kita kelihatan muda 10 tahun. Bukan nampak sahaja muda , malah jika kita buat ujian klinikal , kulit wajah kita juga akan memberikan result muda dari usia sebenar. Woww teruja kan . 

Youth shaklee bukan sahaja bantu membuatkan wajah kita menjadi berseri, malah youth shaklee menjadikan kulit muka kita sihat bernutrisi. tiada lagi dari mana -mana skin care yang pakej bersama vitamin. Hanya dari shaklee sahaja . 


hubungi saya hari ni untuk dapatkan set jeragat shaklee ini

Klik button Whatsap di bawah ini untuk terus whatsap saya atau seperti no tertera di bawah  :)











Wednesday, 14 November 2018

Tips Atasi Batuk Berkahak Pada Kanak-Kanak

Assalamualaikum dan salam sejahtera pada semua, anak-anak memang sering terdedah dengan risiko mudah batuk. Daripada batuk biasa bertukar pula kepada batuk berkahak. Batuk berkahak inilah yang merisaukan ibu-bapa dan kalau boleh tidak mahu berlarutan sehingga nafas menjadi laju dan memudharatkan.

Sunday, 28 October 2018

Cara Bantu Luka Bersalin Baik Dengan Cepat Dan Mudah

Anda bakal bersalin? atau sudah bersalin ? siapa yang dah tahu macam mana ngerinya tempat jahit lepas bersalin , perasaan ingin cepatkan luka bersalin sembuh itu sangat membuak-buak. Lagi kalau jenis yang buang air besar sembelit. Boleh menangis tau bila jahitan bersalin lambat sembuh. Bila kita duduk pun perlu berhati-hati supaya jahitan tidak terbuka dan rasa sakit ditempat jahitan bersalin itu. Jahitan bersalin boleh cepat sembuh bila kita jaganya dengan betul dan teknik yang betul. 



Pengalaman bersalin 3 orang anak dengna jahitan berbeza memang membuatkan saya nak cepat baik sahaja. masa anak pertama tiada pengalaman dan tidak terfikir pun nak cari pelbagai tips di internet ini. Masa anak pertama pada hari ke 22 , jahitan saya belum pulih dan terbuka. ini pengalaman sangat ngeri tentang jahitan tau.Pergi ke klinik, klinik buka semua jahitan dan hanya biarkan tanpa jahita balik dan cuma dibekalkan cream dan ubata tahan sakit. doktor kata saya buka jahitan ni sebab dia lebih mudah untuk baik. ok la kan lega dengar tapi takut tu memang ada . Alhamdulillah luka jahitan baik kuga walaupun memang lambat sangat. 

Alhamdulillah anak kedua dan ketiga sudah ada sedikit ilmu, memang saya jaga betul-betul luka bersalin atau luka epi saya supaya cepat pulih . Masa ini saya udah kenali shaklee . Jadi anak kedua dan ketiga saya ambil set berpantang shaklee. Best sangat set berpantang shaklee ini .
sebab apa ?

BUKAN SAHAJA BANTU LUKA JAHITAN CEPAT BAIK , DIA JUGA BANTU UNTUK PULIHKAN DALAMAN SELEPAS BERSALIN. 
Pengalaman saya sendiri , memang set berpantang shaklee memang terbaik . luka jahitan saya cepat pulih, badan pula rasa bertenaga dan cergas sahaja walaupun baru seminggu bersalin. Ibu-ibu nak tahu? susu pun meriah bila ambil set berpantang shaklee 

ANAK KENA DEMAM KUNING PUN BOLEH AMBIL 
TERUS SEBAB DIA BUKAN JAMU YANG PANAS . SET BERPANTANG SHAKLEE ADALAH SUPPLIMENT

jadi kita tak risau bila kita ambil sewaktu anak masih demam kuning atau jaundis .

jom baca pengalaman seorang ibu yang ambil set berpantang shaklee :- 

Image may contain: 5 people, people smiling

TESTIMONI 1: AINUL FADZILAH.
[LUKA JAHIT BERSALIN TERBUKA SAMPAI TAK BOLEH JALAN, TAK BOLEH DUDUK].
Bersalinkan Maryam secara normal dan vacum. 2 hari sakit tak dapat tidur, seminggu di hospital, 2 kali induce.
Sehari balik dari hospital, maryam demam panas dan kuning naik tinggi. Jadi kena masuk nicu.
5 hari dia di NICU, Ainul ulang alik 2-3 kali ke DEMC setiap hari untuk hantar susu.
Jahit kat bawah yang " banyak" belum sembuh.. asyik bergerak ke sana sini sampai 1 tahap ainul nak berjalan pun sakit giler. nak duduk lagi la. sampai dalam kereta menangis dekat husband sebab tak boleh nak duduk pun. nak duduk pun takut. huhuu
Ya ALLAH sakitnya. 
Nak duduk sakit.. 
Nak berjalan lagi la sakit..
Sampai nak duduk menanges.. huhuhu
Last pilihan Ainul makan VIVIX. dulu rasa vivix ni MAHAL la. Tapi bila dah SAKIT , MAHAL dah tak nampak dah. Yang PENTING sakit hilang.
3 Hari konsistent makan setiap hari....
ALHAMDULILLAH.. lega sangat. Dah takde pedih, sakit nak duduk, berjalan. Siap boleh pakai seluar.
BONUS lagi bila makan vivix semasa berpantang ni:
1. SUSU MERIAH. memang dalam pantang susu memang banyak. tapi kali ni ' lain sangat ' .. sampai demam pulak bengkak susu. Alhamdulillah dapat bayak buat stok ebm untuk anak. 
2. Darah kotor berketul ketul keluar. cerita dekat akak mengurut. dia cakap bagus darah tu keluar. darah tu kalau tak keluar bahaya. bahaya kalau darah nifas ni tak keluar betul betul. keluar habis. pernah baca darah nifas yang tak bersih boleh jadi kanser. 
3. Badan rasa segar, sedap la orang cakap. takde la lemau semacam. badan bertenaga. boleh uruskan anak anak walaupun pantang sendiri. muka pun tak pucat sebab peredaran darah berjalan lancar.
Kalau rasa set berpantang banyak bebenor nak kena telan, ambil je vivix ni je rasanya dah cukup. ALL in 1.
Memang berbaloi makan vivix masa pantang. Sangat puas hati. Next berpantang pun akan pastikan vivix ada pada hari pertama bersalin nanti. baru la luka cepat sembuhkan
Terima kasih kerana hadir dalam hidup saya.
Terima kasih sebab kembalikan senyuman saya.
#supermomshakleestory #myvivixstory#vivixse

YA SET BERPANTANG SHAKLEE AMAT MEMBANTU UNTUK PULIHKAN LUKA BERSALIN KITA . 


Saya amat cadangkan kita ambil set berpantang shaklee ini untuk cepat sembuhkan luka bersalin iaitu :-

1) Vivix  sangat membantu untuk cepatkan pulih dari luar dan dalaman . memang bagus sangat . saya pun memang ambil sewaktu berpantang .

2) vitamin c yang bagus untuk cepatkan luka kering dan baik . juga membantu mencantikkan kulit ditempat jahitan

3) zinc complex shaklee, ambil zinc shaklee ini ibarat makan ikan haruan untuk pulihkan jahitan bersalin kita tau. jadi zinc memang wajib ambil .

3) esp pula untuk cepatkan tisu dan sel baru tumbuh di tempat luka jahitam nanti . jadi ia membantu luka sembuh dengan baik .

4) Ostematrix diambil untuk mengelakkan sembelit sewaktu berpantang

LUKA BERSALIN CEPAT SEMBUH, KITA RASA GEMBIRA SANGAT DAN TAK PERLU RISAU LAGI .

saya dah merasainya , anda bila lagi ? jom hubungi saya untuk dapatkan set shaklee yang membantu cepatkan luka bersalin baik . 


untuk maklumat lanjut , boleh hubungi aizah segera . 

Klik button Whatsap di bawah ini untuk terus whatsap saya atau seperti no tertera di bawah  :)







Tips Atasi Stress Dengan Berkesan Dan Cepat


Anda Stress? 
Anda rasa seperti tertekan?

Anda wajib atasi sebelum didatangi masalah kesihatan yang lain . 

Setiap dari kita pasti ada rasa stress atau tertekan walau tidak teruk. kadang-kadang kita stress dengan kerja, kadang kita stress sangat dengan masalah kewangan dan juga kehidupan. Walau apapun masalah yang menjadi punca stress pada kita , kita wajib atasi keadaan ini sebelum lebih teruk sehingga keadaan stress itu menjadi masalah kesihatan seperti darah tinggi , obesiti, masalah kemurungan.




Diantara Tips yang boleh kita lakukan untuk hilangkan stress ialah :- 

1) Urutan pada telinga 
pernah tak dengar atau buat urutan pada telinga boleh melegakan tekanan pada kita ? haa aizah pun baru juga tahu. Bila kita buat urutan pada telinga ini , ia membebeaskan endorfin dalam otak dan boleh buatkan kitarasa lebih tenang . 

2) Bau Epal 
haaa pelik ke bau epal boleh buatkan kita tenang ? Sebenarnya hidu epal atau buahan sitrus boleh kurangkan stress dan juga kurangkan sakti kepala. 

3) Lihat keindahan alam 
Ada kajian yang menyatakan, melihat keindahan alam boleh membuatkan minda kita rasa tenang. kita boleh pergi ke tasik, pantai ataupun temapt yang boleh kita rasa tenang . 

4) Solat , mengaji . 
ini memang sangat membantu kita untuk rasa tenang dan hilang stress .



SELAIN TIPS DI ATAS 

Kita boleh ambil set shaklee yang boleh membantu mengurangkan dan mengurangkan tekanan pada kita . 

iaitu :- 

1) Omega = Kajian menyatakan DHA dan EPA dalam minyak ikan boleh membantu mengurangkan tekanan emosi, memberikan ketenangan pada emosi kita juga . 

2) Bcomplex - Membantu untuk sistem saraf , oleh itu ia membantu untuk mengurangkan tekanan atau stress, mengurangkan sakit kepala.

3) Ostematrix = ostematrix ini dia sangat bangus untuk mengimbangkan tekanan darah , memeliharan jantung kita , selain itu dia bantu untuk tenangkan saraf kita . bila kita stress urat saraf kita akan tegang , jadi ostematrix ni sangat membantu untuk mengurangkan ketegangan pada saraf yang boleh berikan tekanan lagi. 


Jadi atasilah masalah stress anda dengan set shaklee ini, In Shaa Allah ia sangat membantu. 
Jangan bila sudah teruk kita baru nak mencari cara atasinya, bertindaklah sekarang demi masa depan kita . 

untuk maklumat lanjut , boleh hubungi aizah segera . 

Klik button Whatsap di bawah ini untuk terus whatsap saya atau seperti no tertera di bawah  :)











Friday, 20 July 2018

4 Tips Hilangkan Batuk Ketika Hamil Dengan Cepat Dan Selamat

Batuk Ketika hamil memang memeritkan, Malah batuk ketika hamil juga boleh menganggu aktiviti harian kita.Kadangkala batuk ketika mengandung yang teruk sehingga ibu hamil terkencing dan sakit dibawah perut, adakala dada juga turut sakit. Seperti sedia maklum, Ibu hamil tidak boleh mengambil sebarang ubat batuk untuk pastikan keselamatan bayi dalam kandungan.Oleh itu wajib sangat kita memilih cara rawatan yang sesuai untuk hilangkan batuk ketika hamil ini.


Jika batuk ketika hamil terlalu lama , dia boleh menganggu ibu dan kehamilan kita. Kemungkinan kita akan alami masalah pernafasan, susah nak bernafas. Selain itu ia kemungkinan menganggu tumbesaran bayi kita. Selain itu , jika batuk terlalu lama dikhuatiri si ibu akan alami jangkitan kuman di paru-paru. Inilah yang sangat menakutkan dan perlu di elakan sebelum ia berlaku.

Seeloknya, ibu hamil berjumpalah doktor untuk membuat pemeriksaan lanjut untuk masalah batuk ini.

Jadi di sini aizah ingin kongsi tips pada semua ibu hamil untuk atasi batuk, apa yang selamat untuk kita buat untuk hilangkan batuk sebelum berpanjangan. 


1) Air garam
Ibu hamil boleh berkumur dengan air garam. caranya bancuh sedikit garam dengan air suam dan berkumur . Jangan telan tau .

2) Air kosong
Minum air kosong yang banyak atau cuku untuk badan kita. Minum air yang banyak supaya badan kita tidak terhidrasi.

3) Madu , kicap dan Limau Nipis
Ada yang kongsikan ada aizah , boleh ambil campuran kicap tambah perahan limau nipis atau perahan limau nipis ke dalam madu

4) Mandi
Kita juga boleh amndi dengan air suam , banyakkan curah ke bahagian belakang badan . Cara ini boleh bantu mencairkan kahak ketika batuk .

Pengalaman saya batuk lebih daripada 3 Minggu ketika hamil 

Batuk saya lebih daripada 3 minggu masa tu , saya refer doktor yang merawat saya . disebabkan risau jangkitan paru-paru . Doktor cadangkan baut rawatan lanjut iaitu ambil kahak selama 3 hari dan juga ambil suntikan untuk pastikan ada jangkitan atau tidak .
Alhamdulillah setelah membuat pemeriksaan , tiada jangkitan . Tetapi batuk saya berterusan lagi .

Dan Inilah pula adalah apa yang saya lakukan untuk hilangkan batuk lama ketika hamil anak ketiga 3 ini . perkongsian saya ini dalam bentuk video . semoga ia bermanfaat dan ia juga serasi dengan ibu di luar sana .


Dengan tips yang saya amalkan ini , dan juga pengambilan 
1) Madu seperti doktor sarankan 

2) omega shaklee untuk mengurangkan batuk dan juga mencegah jangkitan kuman 



3) Garlic shaklee pula sangat penting sebagai antibiotik untuk badan kita . 



Alhamdulillah , aizah amalkan cara ini , batuk aizah hilang . jadi aizah sangat cadangkan pada ibu-ibu hamil yang alami masalah sama dengan aizah iaitu batuk terlalu lama boleh la ikhtiar cara aizah ini sebelum ia lebih teruk merebak dan memudharatkan pada ibu hamil dan juga bayi dalam kandungan kita . 

untuk maklumat lanjut , boleh hubungi aizah segera . 

Klik button Whatsap di bawah ini untuk terus whatsap saya atau seperti no tertera di bawah  :)








Saturday, 14 July 2018


Friday, 16 March 2018

SkinCare Youth 100% semulajadi Tanpa Bahan Kimia Dijamin Selamat

Youth adalah satu yang menakjubkan dalam dunia kecantikan. Tiada lagi mana-mana syarikat dan skincare memberi 100% jaminan untuk pengguna dengan kesan yang terbaik. Tiada juga mana-mana syarikat sanggup melaburkan banyak wang dan usaha untuk kaji skincare sebaik youth ini. Youth shaklee ni kaji selama 8 tahun, bukan itu sahaja , youth shaklee telah dipaternkan juga. Youth shaklee menjanjikan 100% vegan , tanpa bahan kimia merbahaya. Youth shaklee memang terbaik.




Sunday, 11 March 2018

Cara Atasi Kulit Kusam Dengan Berkesan Dan Cepat

Kulit Kusam tanpa seri, kulit kusam nampak berumur dari umur asal kita. Bila Terjadinya kulit kusam kita kemungkinan akan rasa rendah diri dan kurang yakin ingin berdepan dengan orang sekeliling. Kulit kusam ini tidak mengenal usia, kadangkala remaja juga alami masalah kulti kusam yang teruk . Banyak sebenarnya yang boleh sebabkan kulit kita jadi kusam ni . Baca sampai tau , aizah akan bongkarkan punca apa kulit kita jadi kusam dan nampak suram .



Sebenarnya tubuh kita sudah punyai mekanisme regenerasi terhadap kulit , dimana tubuh kita mampu kembalikan kulit kusam jadi segar dan berseri semula, biasanya proses tersebut berlangsung selama 18 hari. Tapi ikut usia kita , bila bertambahnya umur kita , maka kemampuan sel-sel kulit kita pun akan akan menurun. Sehingga lama kelamaan proses regenerasi pada kulit kita pun jadi lebih lambat. Sehingga akan muncul proses penuaan diwajah kita. tetapi selain hal ini masih ada lagi hal yang boleh menyebabkan kulit kusam

Apa punca-punca kulit kusam ? 

1. Faktor Keturunan (Genetik)
faktor genetik iaitu faktor keturunan dari kedua orang tuanya. jika ayah atau ibu kita memiliki kulit yang kusam, maka ada kemungkinan kita sebagai anak juga pun akan miliki jenis kulit wajah yang sama

2) Pola pemakanan
Terlalu banyak memakan-makanan yang mengandung banyak lemak seperti, junk food (makanan yang kurang gizi), bergoreng, makanan yang mengandung banyak santan dan kurangnya mengkonsumsi asupan atau vitamin yang diperlukan oleh tubuh

3) Pola Kehidupan
Pola hidup yang baik mesti akan beri kesan positif terhadap kesihatan kita, begitupun sebaliknya, pola hidup yang buruk atau tidak teratur akan berikan kesan buruk pula pada kesihatan kita. contohnya, jarang bersenam , mandi tidak teratur, tidur tidak teratur dsb. Bila kesihatan kita bagus , bukan sistem badan sahaja yang baik malah kulit kita juga turut serta akan bertambah cantik.

4) Tidur tidak teratur
Terlalu sering tidur lewat malam atau kurang tidur , juga jadi punca kulit terlihat pucat dan kusam, sebab darah menjadi berkurang, jadi jagalah waktu tidur kita untuk dapat kulit sihat 

5) Faktor Persekitaran
Setiap hari kita terdedah berada ditempat-tempat yang tidak sihat, debu-debu yang ada disekitar kita juga jadi punca kulit kita jadi tidak sihat, sebab debu dapat menempel di kulit yang berminyak, sehingga pori-pori kulit kita akan tersumbat dan menyebabkan jerawat dan kulit kelihatan kusam.

6) Salah memilih produk kosmetik
Kulit kusam juga boleh berpunca oleh penggunaan kosmetik yang kurang tepat,sehingga tidak sesuai untuk kulit kita dan akibatkan kulit kita pun menjadi kusam atau rosak teruk.

Jadi apa yang perlu saya lakukan ? 

Kita boleh ubah cara kehidupan kita , bersenam , tidur yang cukup, minum air masak dengan cukup, guna barang kosmetik atau skin care yang selamat , tiada bahan kimia , tiada bahan merbahaya. 

SKIN CARE MACAM MANA KITA WAJIB PILIH ? 



Ya inilah skin care terhebat iaitu youth shaklee, Youth shaklee ini di kaji selama 8 tahun sebelum di keluarkan di pasaran tau. Telah di paternkan juga oleh pihak shaklee . youth skin care ini , adalah 100% daripada bahan semujadi tumbuh-tumbuhan . Selamat di pakai oleh semua jenis kulit dan juga untuk orang asia . 

youth shaklee telah direka khas untuk membantu pelbagai masalah kulit yang di alami. Jangan terkejut bila kita pakai youth kulit kita kelihatan muda 10 tahun. Bukan nampak sahaja muda , malah jika kita buat ujian klinikal , kulit wajah kita juga akan memberikan result muda dari usia sebenar. Woww teruja kan . 

Youth shaklee bukan sahaja bantu membuatkan wajah kita menjadi berseri, malah youth shaklee menjadikan kulit muka kita sihat bernutrisi. tiada lagi dari mana -mana skin care yang pakej bersama vitamin. Hanya dari shaklee sahaja . 

jom tengok bukti-bukti ini :- 









Haaaaa bestkan youth shaklee ni . Jangan tunggu lama untuk kelihatan lebih cantik dan muda . Youth terbukti berkesan pada semua jenis kulit. 100% vegan . halal , semulajadi dan selamat di gunakan, Anda tidak akan jumpa skin care terbaik selain dari youth ini .

youth shaklee terbahagia kepada 2 set iaitu full set dan juga Starter Set . 

Full set youth :- 


starter set youth :- 




hubungi saya hari ni untuk dapatkan youth skin care .

Klik button Whatsap di bawah ini untuk terus whatsap saya atau seperti no tertera di bawah  :)




Atau anda boleh membuat pembelian secara online dengan mudah di :- 


1) Full set youth 

Disclaimer  :  Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat,menyembuh atau mencegah sebarang penyakit baca selanjutnya......

Wednesday, 7 February 2018

Set Skincare Bebas Paraben Dan Merkuri

Dalam mencari skincare, kita perlu tahu beberapa maklumat penting mengenai kosmetik yang kita akan pilih. Skincare di pasaran sekarang banyak juga yang boleh membawa mudharat pada pengguna. Skincare diperbuat dari pelbagai bahan-bahan berlainan. Untuk keselamatan, kita perlu memilih skincare atau kosmetik yang bebas paraben dan Merkuri, supaya nanti akan dapat kesan yang baik dan berkesan. Bukan Kesan yang merbahaya pada kulit dan organ kita. Set kecantikan itu juga kita perlu pastikan ada kelulusan KKM , bukan itu sahaja , pastikan ia halal dan yang paling penting ia ada kajian dari pakar secara terperinci .

Kenali dahulu apa itu bebas paraben dan merkuri, ini supaya kita faham dan terhindar darinya. 





Friday, 26 January 2018

Skincare Youth Shaklee Semulajadi Dan Terhebat Di Dunia

Bila Sebut skincare , sudah tentu kita mahukan yang terbaik. Skincare bukan sahaja cantik luaran malah cantik sehingga dalaman barulah cantik yang berkekalan. Skincare Youth Shaklee ini memang pilihan yang hebat dan tepat untuk kita . Skincare youth shaklee ini sangat hebat dan lengkap bahan-bahan semulajadi nak nampak mudah 10 tahun .

waaa NAMPAK MUDA 10 TAHUN ?  

SIAPA YANG TAK NAK 


ya Saudara saudari , ini adalah produk kecantikan terbaru dari shaklee 


ia telah di uji selama 8 tahun sebelum di keluar kan , demi kecantikan  , keselamatan pengguna . 

Shaklee menggunakan teknologi yang canggih untuk menghasilkan youth . Teknologi yang canggih ini telah di PATENT kan . Bermakna Shaklee sahaja berhak ke atas formula youth ni.

Teknologi canggih yang shaklee gunakan ini Bukan sahaja mampu tanggani  penuaan dipermukaan kulit sahaja , malah youth shaklee mampu meresap ke dalam sel kulit kita . Yang membolehkan pengguna youth shaklee akan tampil kulit lebih muda dari usia sebenar.

WOWWWW MEMANG HEBAT . NAMPAK MUDA DARI USIA SEBENAR .

Teknologi yang hanya di miliki oleh shaklee ini mampu aktifkan protien yang sangat penting untuk kemudaan. Seterusnya protien-protien ini akan jana semula sel-sel kulit kita untuk hasilkan lebih banyak elastin dan kolagen yang bantu kulit kita bertindak lebih muda dari usia kita dan muda lebih lama.


Anda Selamat dengan youth shaklee . 

100 % bahan yang di adunkan adalah bahan semulajadi. Bukan dari haiwan , Jadi Youth ini bebas dari gluten. 

Selamat daripada lebih 2500 bahan kimia merbahaya , 

Anda akan TAMPIL muda Dari usia sebenar anda dengan youth shaklee ini 

Set Youth shaklee terdapat 7 produk iaitu :-

1)  Luminous Gel Oil Cleanser

Pembersih yang mempunyai PH seimbang tanpa sabun , pembersih ini akan membersih lembut wajah kita .

2) Perfecting Skin Toner

Perfecting Skin Toner akan menyuburkan kulit kita .

3)  Youth Activating Serum

 Youth Activating Serum, wajib kita ambil dalam set youth ni tau . Sebabnya toner ni menggunakan teknologi canggih yang telah di patentkan iaitu Kompleks pengaktifan belia shaklee.

Mempunyai 10 kali bahan aktif untuk perbaharui kulit pada tahap sel 

Dan Kesannya , kulit kita akan sokong pengeluaran kalogen dan hasilkan sel-sel kulit kita jadi lebih muda .

4) Age Defense Mineral Moisturizer SPF 30

Age Defense Mineral Moisturizer SPF 30 ini istimewa sangat ! punyai pelindungan 2 dalam 1.
Krim pelembap ini hasilkan perlindungan dari sinaran SPF 30 UVA / UVB  matahari dan melindungi kulit kita dari pencemaran alam sekitar juga .

WAAA HEBAT KAN 

tanpa bahan kimia , Hanya bahan semulajadi .

krim ini di hasilkan dari bahan semulajadi dan biopolimer dari hidupan laut .

5) Advanced Renewal Night Cream (Rich or Light)

Krim malam youth shaklee ini dia menghidratkan dan melembapkan kulit luaran sehingga jauh kedalam kulit kita .

Kemudian dia menyokong proses pembaharuan kulit semasa kita tidur. Dia bantu wajah kita kelihatan licin , muda dan bercahaya .

6) Radiance C + E Capsules

Vitamin C yang tulen pulihkan sinaran kulit yang sihat , kurangkan bintik-bintik yang disebabkan oleh penuaan . Selain itu, dia juga bantu melicinkan dan mencerahkan kulit.

7) BB Cream

krim ini bantu menyempurnakan rupa dan tekstur kulit kita. BB cream ini juga membantu menyuburkan dan melindungi kulit kita.

ia juga mempunyai tambahan pelindungan SPF 30 UVA / UVB.

Best sangat youth shaklee ni .

rugi kalau kita tak guna youth shaklee .

kenapa memilih yang lain selain youth shaklee ? sedangkan youth shaklee ini terbukti berkesan , selamat pula tu . gunalah yout shaklee tanpa ragu .

dia telah di kaji oleh pakar-pakar kelas dunia selama 8 tahun . memang lama kajian ni untuk keluarkan produk terhebat seluruh dunia .

Hubungi aizah terus untuk set youth shaklee ini

Klik button Whatsap di bawah ini untuk terus whatsap saya atau seperti no tertera di bawah  :)